Αθήνα, 16 Μαϊου 2022
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: «Το ΣΥΔ καλεί την Πολιτεία ενόψει της Διεθνούς Ημέρας κατά της Ομοφοβίας, Αμφιφοβίας, Τρανσφοβίας και Ιντερφοβίας (IDAHOBIT), να κατοχυρώσει πλήρως τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+»
Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (Σ.Υ.Δ.), μη κυβερνητική οργάνωση εθελοντικού χαρακτήρα για την προαγωγή των δικαιωμάτων και ελευθεριών των τρανς, φυλοδιαφορετικών, ίντερσεξ και γενικότερα ΛΟΑΤΚΙ προσώπων, καθώς και των προσώπων που εργάζονται στο σεξ, με το παρόν δελτίο τύπου, και με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα κατά της Ομοφοβίας, της Αμφιφοβίας, της Τρανσφοβίας και Ιντερφοβίας (IDAHOBIT), που τιμάται κάθε χρόνο στις 17 Μαΐου, ημέρας που είναι αφιερωμένη στον συνεχή αγώνα καταπολέμησης των διακρίσεων για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, έκφρασης, ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου, ενώνει τη φωνή του με όλους τους δημοκρατικούς πολίτες και φορείς που ζητούν την ίση μεταχείριση και την καταπολέμηση κάθε μορφής διάκρισης, καλώντας την Πολιτεία να ανταποκριθεί στην κατοχύρωση δικαιωμάτων και ελευθεριών των ΛΟΑΤΚΙ+ προσώπων.
Πράγματι, τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στη χώρα μας, αντιμετωπίζουν ένα έντονο κλίμα αρνητικών στερεοτύπων, μισαλλοδοξίας, άνισης μεταχείρισης, διακρίσεων, αλλά και ρατσιστικής βίας, ενώ ιδιαίτερα η κοινότητα των τρανς και φυλοδιαφορετικών προσώπων εξακολουθεί να βιώνει θεσμοποιημένους αποκλεισμούς και να πληρώνει το πιο βαρύ τίμημα της άνισης μεταχείρισης σε όλα τα πεδία της καθημερινότητας.
Το πιο πάνω συμπέρασμα, ενισχύεται ακόμη περισσότερο αν ανατρέξουμε την Έκθεση που δίνει στη δημοσιότητα κάθε χρόνο το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας [1]. Τα καταγεγραμμένα στοιχεία του Δικτύου που αφορούν περιστατικά ρατσιστικής βίας κατά ΛΟΑΤΚΙ+, μας δείχνουν ότι δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη βελτίωση, για τα ΛΟΑΤΚΙ+ και ιδιαίτερα για τα τρανς άτομα, που τόσο οι διακρίσεις, όσο και η ρατσιστική βία βρίσκονται σε πολύ υψηλά ποσοστά. Επικεντρώνοντας, δε, στα τρανς πρόσωπα, οι καταγραφές αναδεικνύουν έντονες λεκτικές και φυσικές επιθέσεις σε όλους τους τομείς, στο δημόσιο χώρο, στην εκπαίδευση, στον χώρο της υγείας, παντού, χωρίς να υπάρχει καμία μα καμία τιμωρία για τους δράστες.
Με βάση τα παραπάνω, δεν επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός, τουναντίον είναι απαραίτητο η Πολιτεία να λάβει όλα τα απαραίτητα νομοθετικά και θεσμικά μέτρα για την καταπολέμηση της άνισης μεταχείρισης και των διακρίσεων για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, έκφρασης, ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου.
Ένας Οδηγός για την καταπολέμηση των διακρίσεων που υφίστανται τα ΛΟΑΤΚΙ+ πρόσωπα σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς τους, είναι η Απόφαση CM/Rec(2010)5 της Επιτροπής των Υπουργών των κρατών μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και του τ. Επιτρόπου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του Συμβουλίου της Ευρώπης [2], που δίνουν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την πραγμάτωση της ίσης μεταχείρισης σε όλα τα πεδία της δημόσιας και ιδιωτικής σφαίρας.
Πέραν όμως των δεσμεύσεων αυτών τις οποίες η χώρα μας οφείλει να ικανοποιεί στη πληρότητά τους, συμπεριλαμβανομένης της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού καθώς η Ελλάδα αρνείται να εγγράψει στο ειδικό ληξιαρχείο τέκνα ομόφυλων οικογενειών που έχουν γεννηθεί σε χώρες που αυτές οι πράξεις αναγνωρίζονται, καθώς και της (αναθεωρημένης) Ευρωπαϊκής Σύμβαση για την Τεκνοθεσία Παιδιών του Συμβουλίου της Ευρώπης προβλέπει στο άρθρο 7 παρ. 2 ότι τα κράτη μπορούν να επιτρέπουν τεκνοθεσία για ομόφυλα ζευγάρια έγγαμα ή με σύμφωνο συμβίωσης [3], αλλά και του Ψηφίσματος 2021/2679(RSP) [4] του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 14ης Φεβρουαρίου του 2021 το οποίο καλεί όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. να αναγνωρίσουν στα ΛΟΑΤΚΙ ζευγάρια ίσα δικαιώματα ελεύθερης μετακίνησης και οικογενειακής επανένωσης σε σχέση με τα ετερόφυλα ζευγάρια, η χώρα μας απαιτείται να ενταχθεί στο πλαίσιο των σύγχρονων εξελίξεων σε σχέση με την απαραίτητη εξισωτική μεταρρύθμιση της επέκτασης του γάμου ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, φύλου, έκφρασης, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, όπως άλλωστε έχουν πράξει 17 χώρες του Συμβουλίου της Ευρώπης (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φιλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο), αλλά και 14 χώρες ακόμη σε όλον τον κόσμο (πλην των προαναφερόμενων: Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Χιλή, Κολομβία, Κόστα Ρίκα, Εκουαδόρ, Μεξικό, Νέα Ζηλανδία, Νότιος Αφρική, Ταϊβάν, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και Ουρουγουάη – συνολικά 31 χώρες σε όλον τον πλανήτη) και αποδίδοντας πραγματικά ίσα δικαιώματα και για τα ΛΟΑΤΚΙ+ ζευγάρια.
Επ’ αυτού ασφαλώς, πρέπει να ληφθεί υπόψιν η Απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου των ΗΠΑ Obergefell v. Hodges του 2015 [5], σύμφωνα με την οποία:
«Καμία ένωση δεν είναι τόσο βαθιά όσο ο γάμος, καθώς ενσωματώνει τα ανώτατα ιδεώδη της αγάπης, της πίστης, της αφοσίωσης, της θυσίας και της οικογένειας. Κατά την σύσταση της ένωσης του γάμου, δύο άνθρωποι γίνονται κάτι πολύ πιο σπουδαίο από του ενός που ήταν. Όπως κάποιοι εκ των αιτούντων σημειώνουν στις υποθέσεις αυτές, ο γάμος ενσωματώνει την αγάπη που μπορεί να υπερβαίνει ακόμη και τον θάνατο. Θα ήταν παρανόηση των αντρών και των γυναικών αυτών να πούμε ότι δεν σέβονται την ιδέα του γάμου. Ο λόγος που πράγματι τον σέβονται, και τον σέβονται τόσο βαθιά είναι που αποζητούν να ολοκληρώσουν τους εαυτούς τους. Η ελπίδα τους είναι ότι δεν θα είναι καταδικασμένοι να ζουν στη μοναξιά, εξοστρακιζόμενοι από τον παλαιότερο θεσμό του πολιτισμού μας. Το αίτημά τους αφορά την ισότητα στην αξιοπρέπεια στα μάτια του νόμου. Το Σύνταγμα τους δίνει αυτό το δικαίωμα»,
αλλά και ως προς την υλοποίηση, το Πόρισμα της Επιτροπής για την Εθνική Στρατηγική για την ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι:
[…]τυχόν θεσμοθέτηση του γάμου θα πρέπει να γίνει με νομοθέτημα το οποίο θα ρυθμίζει και τα επιμέρους ζητήματα τα οποία θα ανακύψουν, όπως για παράδειγμα οι ουσιαστικές, νομοτεχνικές και ορολογικές προσαρμογές του δικαίου της συγγένειας, όπου αυτό κρίνεται απολύτως απαραίτητο.
Ένα άλλο επί μέρους ζήτημα που θα πρέπει να διευθετηθεί είναι αυτό των τέκνων που ήδη μεγαλώνουν με ΛΟΑΤΚΙ+ γονείς αλλά η Πολιτεία δεν αναγνωρίζει γονεϊκά δικαιώματα στον μη βιολογικό γονέα. Αυτό δημιουργεί σειρά σοβαρών προβλημάτων, ιδίως σε ανήλικα τέκνα.[…][6]
Συνεπώς, η χώρα μας ανταποκρινόμενη τόσο στις σύγχρονες εξελίξεις, όσο και στην ανάγκη για πλήρη ισότητα, είναι απαραίτητο να προχωρήσει άμεσα στη νομοθέτηση της επέκτασης του γάμου, καθώς και στην επέκταση της δυνατότητας από κοινού γονικής μέριμνας, τεκνοθεσίας και υποβοηθούμενης αναπαραγωγής ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, φύλου, έκφραση ς, ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου.
Σε σχέση με τα τρανς και φυλοδιαφορετικά πρόσωπα, όπως κατ’ επανάληψη έχει επισημάνει το ΣΥΔ, είναι απαραίτητη η τροποποίηση της νομοθεσίας 4491/2017, της νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου κατά τα πρότυπα της Απόφασης 2048/2015 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Ευρώπης, σύμφωνα με την οποία οι διαδικασίες, πρέπει να είναι γρήγορες, διαφανείς και προσβάσιμες, βασισμένες μόνο στον αυτοπροσδιορισμό και χωρίς διακρίσεις –ανάμεσα στα υπόλοιπα– για λόγους ηλικίας ή οικονομικούς λόγους , καθώς να μην μεταβάλουν την οικογενειακή κατάσταση και τα γονεϊκά δικαιώματα. Με βάση τα ανωτέρω, η διαδικασία απαιτείται να γίνει εξωδικαστική, καθώς και να αρθούν οι περιορισμοί για λόγους ηλικίας, στα έγγαμα πρόσωπα, καθώς και να μεταβάλλονται τα έγγραφα τυχόν τέκνων σύμφωνα σε σχέση με τα έγγραφα των γονέων τους, ενώ είναι απαραίτητες περαιτέρω πρόνοιες ρητών διατάξεων για τη μεταβολή των εγγράφων των τρανς αιτούντων διεθνούς προστασίας και προσφύγων και των μη δυαδικών προσώπων, σύμφωνα με σχετική νομολογία.
Σε σχέση με το διάχυτο κλίμα μισαλλόδοξου λόγου που εκπορεύεται ακόμη και από δημόσια ή και πολιτικά πρόσωπα, είναι απαραίτητο να τροποποιηθεί και να επεκταθεί η αντιρατσιστική νομοθεσία, έτσι ώστε να μην ποινικοποιείται μόνο η δημόσια υποκίνηση βίας ή μίσους, αλλά γενικότερα κάθε μορφή ρητορικής μίσους, και επιπλέον να ληφθούν επιπλέον μέτρα όταν αυτός εκπορεύεται από δημόσια πρόσωπα, αλλά και να υπάρξουν επιπλέον ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της δημόσιας διάδοσης, δημόσιας διανομής ή παραγωγής ή αποθήκευσης ρατσιστικού υλικού, καθώς και να υπάρξουν μέτρα προστασίας των υποστηρικτών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Σε ότι αφορά το πεδίο της καταπολέμησης των διακρίσεων, είναι απαραίτητη η επέκταση της νομοθεσίας 4443/2016 της ίσης μεταχείρισης, ώστε να προστατεύονται τα ΛΟΑΤΚΙ+ πρόσωπα πέραν της εργασίας και της απασχόλησης, και στα πεδία της παροχής υπηρεσιών και αγαθών (ανεξαρτήτως εάν παρέχονται συναλλακτικά ή όχι), της παιδείας, της υγείας, της κοινωνικής μέριμνας και ασφάλισης, καθώς και της στέγασης.
Στον τομέα της παιδείας και της εκπαίδευσης, είναι παραπάνω από απαραίτητο να ληφθούν σοβαρά υπόψιν οι συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, σύμφωνα με τις οποίες:
[…] 31. τα κράτη οφείλουν να λάβουν τα κατάλληλα νομοθετικά και λοιπά μέτρα, απευθυνόμενα προς το εκπαιδευτικό προσωπικό και τους μαθητές, ώστε να διασφαλίζεται ότι το δικαίωμα στην εκπαίδευση θα ασκείται αποτελεσματικά και χωρίς διακρίσεις λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. Αυτό περιλαμβάνει ιδιαίτερα τη διασφάλιση του δικαιώματος των παιδιών και νέων στην εκπαίδευση σε ένα ασφαλές περιβάλλον, χωρίς βία, εκφοβισμό, κοινωνικό αποκλεισμό ή άλλες μορφές διακριτικής και ταπεινωτικής μεταχείρισης που συνδέονται με το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου.
32. πρέπει να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα σε όλα τα επίπεδα για να προωθηθεί η αμοιβαία ανεκτικότητα και ο σεβασμός στα σχολεία, ανεξάρτητα από το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου. Συνεπώς, θα πρέπει να παρέχονται αντικειμενικές πληροφορίες σχετικά με το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου, για παράδειγμα στα σχολικά προγράμματα και το εκπαιδευτικό υλικό, και να δίνονται σε μαθητές και φοιτητές οι απαραίτητες πληροφορίες, προστασία και υποστήριξη προκειμένου να μπορέσουν να ζήσουν σύμφωνα με το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου τους. Περαιτέρω, τα κράτη μέλη οφείλουν να καταρτίσουν και να εφαρμόσουν πολιτικές ισότητας και ασφάλειας στο σχολείο καθώς και σχέδια δράσης, ενώ παράλληλα οφείλουν να διασφαλίσουν την πρόσβαση σε επαρκή εκπαίδευση κατά των διακρίσεων, διδακτικά βοηθήματα ή προγράμματα βοήθειας. Τέτοια μέτρα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα δικαιώματα των γονέων για την εκπαίδευση των παιδιών τους[…]
Στο πλαίσιο αυτό καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει τις θέσεις και τις προτάσεις, που είχαμε καταθέσει δημόσια τον Μάιο του 2020, με αφορμή τη ψήφιση του ν.4823/2021 (Αναβάθμιση και η Αξιολόγηση του “Νέου Σχολείου), στην κατεύθυνση μίας εκπαίδευσης που θα προάγει τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των συνανθρώπων μας, συμπεριλαμβανομένων των ΛΟΑΤΚΙ+ προσώπων [7].
Στον τομέα της υγείας, πέραν της αναγκαιότητας να επεκταθεί η νομοθεσία για την ίση μεταχείριση και στον χώρο της υγείας, είναι απαραίτητο να ληφθούν και άλλες ειδικές μέριμνες με σκοπό:
α) την διασφάλιση ότι τα τρανς πρόσωπα, ανεξαρτήτως εάν θα έχουν μεταβάλει τη καταχώριση του φύλου τους μέσω του ν. 4491/2017, θα έχουν απρόσκοπτη και χωρίς παραβιάσεις της ιδιωτικής τους ζωής, πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, μέσω αλλαγών που πρέπει να γίνουν στα πληροφοριακά συστήματα του κράτους, όπως ενδεικτικά στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, και θα επιλαμβάνονται κάθε άλλης θετικής ενέργειας ώστε να αρθεί κάθε εμπόδιο στην άσκηση του δικαιώματος πλήρους απρόσκοπτης πρόσβασης στο σύστημα υγείας,
β) την πλήρη πρόσβαση στο σύστημα υγείας, δίχως την κατηγοριοποίηση της «ψυχικής ασθένειας» λόγω έκφρασης, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, τα οποία θα πρέπει να προσλαμβάνονται ως φυσικές διακυμάνσεις στο φάσμα του φύλου, συμπεριλαμβανομένων και των μη δυαδικών και ίντερσεξ προσώπων.
γ) την πλήρη ασφαλιστική κάλυψη των διαδικασιών επαναπροσδιορισμού φύλου.
δ) την απαγόρευση των χειρουργικών επεμβάσεων στα γεννητικά όργανα ή άλλων ιατρικών παρεμβάσεων που γίνονται στα ίντερσεξ πρόσωπα δίχως τη συναίνεσή τους και σύμφωνα με όλους τους διεθνείς οργανισμούς ανθρωπίνων δικαιωμάτων αποτελούν είδος βασανιστηρίου, τη θέσπιση άλλων θετικών μέτρων για τα ίντερσεξ άτομα,
ε) την τροποποίηση του Άρθρου 62 (Πρακτικές μεταστροφής), παρ.2 β, του ν. 4931/2022 (Γιατρός για όλους, ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις) [8], έτσι ώστε να υπάρχει ρητή οριζόντια απαγόρευση κάθε είδους ψυχιατρικής ή άλλης πρακτικής που σκοπό έχει τη «μεταστροφή», «μεταβολή» ή «επανακαθορισμό» του σεξουαλικού προσανατολισμού, της έκφρασης ή της ταυτότητας φύλου ενός προσώπου [9],
στ) την τροποποίηση ή κατάργηση διατάξεων νόμου, προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων ή εγκυκλίων που στέκονται εμπόδιο στην ίση μεταχείριση των ΛΟΑΤΚΙ+ προσώπων, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε εξετάσεις σωμάτων ασφαλείας χωρίς ψυχιατρικοποίηση για τα τρανς πρόσωπα, διατάξεων για την αναδοχή ή την τεκνοθεσία που έχουν προϋπόθεση γνωματεύσεις και στιγματίζουν ομάδες πληθυσμού, καθώς και τη πλήρη συμπερίληψη σε όλα τα ανωτέρω των μη δυαδικών προσώπων και των αιτούντων διεθνούς προστασίας, προσφύγων ή μεταναστών χωρίς διακρίσεις,
ζ) τη συμμόρφωση της χώρας μας με τις αποφάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και την άμεση ενσωμάτωση του νέου ταξινομητικού καταλόγου ICD-11 στον οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται η καταχώριση της ονομαζόμενης «διαταραχής ταυτότητας φύλου».
Ακόμη, αναφορικά με τα πρόσωπα που εργάζονται στο σεξ (ανεξαρτήτως φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού, έκφρασης, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου), το ΣΥΔ από το 2016 έχει καταθέσει δημόσια τις θέσεις και τις προτάσεις του για την τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας για την εργασία στο σεξ ώστε να αντιμετωπίζεται όπως όλες οι εργασίες με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, καθώς και να προστατεύονται επαρκώς τα πρόσωπα που εργάζονται στο σεξ από το στίγμα και τις διακρίσεις [10].
Επίσης, σχετικά με το ζήτημα των ΛΟΑΤΚΙ+ αιτούντων διεθνούς προστασίας, προσφύγων και μεταναστών, το ΣΥΔ έχει καταθέσει επανειλημμένα συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις βελτίωσης της κείμενης νομοθεσίας [11], τόσο στο γενικό πλαίσιο σύμφωνα με το διεθνές και ενωσιακό δίκαιο, όσο και συγκεκριμένα για τα αιτούντα πρόσωπα για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, έκφρασης, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου που βρίσκονται στις γραμμές των κατευθύνσεων του Συμβουλίου της Ευρώπης αλλά και αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 10ης Μαρτίου του 2016, που στο σημείο 12, καλεί τα κράτη μέλη να θεσπίσουν ειδικές διαδικασίες για ευάλωτα πρόσωπα, τόσο στις διαδικασίες ασύλου, όσο και στην υποδοχή κλπ, που ανάμεσά τους αναφέρει και τα ΛΟΑΤΙ πρόσωπα. Μάλιστα αναφέρει:
«12. υπογραμμίζει ότι, ακόμα και σε χώρες που θεωρούνται ασφαλείς, οι γυναίκες ενδέχεται να υποστούν δίωξη λόγω φύλου, ενώ τα LGBTQI άτομα ενδέχεται επίσης να υποστούν κακομεταχείριση, με αποτέλεσμα να έχουν νόμιμη αξίωση για προστασία• προτρέπει όλα τα κράτη μέλη να καταπολεμήσουν τα επιζήμια στερεότυπα που συνδέονται με τη συμπεριφορά και τα χαρακτηριστικά των γυναικών LGBTQI, και να εφαρμόσουν πλήρως τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, σε συνάρτηση με τις αιτήσεις τους για χορήγηση ασύλου• τονίζει την ανάγκη δημιουργίας εγκαταστάσεων που θα λαμβάνουν υπόψη τα άτομα LGBTQI σε όλα τα κράτη μέλη• υπογραμμίζει ότι η βία κατά LGBQI ατόμων είναι συνηθισμένο φαινόμενο σε εγκαταστάσεις υποδοχής•»
Στο πλαίσιο αυτό, το ΣΥΔ μάλιστα υλοποίησε και την πρώτη έρευνα στη χώρα μας, με στόχο να παρουσιάσει και να ρίξει φως σε μία αόρατη μειονότητα που, πέρα από τις απειλές, διώξεις ή βία που έχει υποστεί στις χώρες καταγωγής, όταν καταφεύγει στις χώρες πρώτης υποδοχής –εν προκειμένω στη χώρα μας–, αντιμετωπίζει και σε αυτές πολλαπλές διακρίσεις, παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής, παρενοχλήσεις ή και βία, τόσο λόγω του προσφυγικού τους στάτους, όσο και λόγο του σεξουαλικού προσανατολισμού, της έκφρασης, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου τους [12].
Τέλος, σε σχέση με τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+ και ιδιαίτερα των τρανς προσώπων που είναι φυλακισμένα ή σε συνθήκες κράτησης, σύμφωνα επίσης με την Απόφαση CM/Rec(2010)5 της Επιτροπής των Υπουργών των κρατών μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης:
«Τα κράτη μέλη οφείλουν να λάβουν κατάλληλα μέτρα για να διασφαλίσουν την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια όλων των ατόμων που βρίσκονται σε φυλακές ή των οποίων η ελευθερία έχει περιοριστεί με άλλους τρόπους, συμπεριλαμβανομένων των λεσβιών, των ομοφυλόφιλων, των αμφιφυλόφιλων και των διεμφυλικών, και κυρίως να λάβουν προστατευτικά μέτρα κατά σωματικών επιθέσεων, βιασμού και άλλων μορφών σεξουαλικής κακοποίησης, είτε τελούνται από συγκρατούμενους, είτε από το προσωπικό. Τα μέτρα πρέπει να λαμβάνονται έτσι ώστε να προστατεύουν και να σέβονται επαρκώς την ταυτότητα φύλου των διεμφυλικών ατόμων».
Σε αυτήν την κατεύθυνση, το ΣΥΔ καλεί την Πολιτεία, πέραν της πολύ σημαντικής απόφασης της τ. Γ. Γραμματέως της Αντεγκληματικής Πολιτικής, κυρίας Σ. Νικολάου τον Δεκέμβριο του 2021, όπου με την οποία τρανς γυναίκες κρατούμενες, που βρίσκονταν σε Σωφρονιστικά Καταστήματα αντρικών φυλακών, μεταφέρθηκαν σύμφωνα με την ταυτότητα φύλου τους σε ειδικό χώρο των Γυναικείων Φυλακών Κορυδαλλού [13], να προχωρήσει άμεσα στις τροποποιήσεις του Σωφρονιστικού Κώδικα στην κατεύθυνση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της προσωπικότητας των τρανς προσώπων στις φυλακές ή σε θέση κράτησης, καθώς και της άρσης των διακρίσεων και της βίας που αντιμετωπίζουν λόγω της ταυτότητας ή της έκφρασης φύλου τους, ακολουθώντας -εκτός των άλλων- και τις κατευθύνσεις του Πορίσματος της Επιτροπής για τη κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ που εκπονήθηκε τον Ιούνιο του 2021, με τη συμμετοχή της αείμνηστης Πρόεδρου μας Μαρίνας Γαλανού [14].
Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα κατά της Ομοφοβίας, Αμφιφοβίας, Τρανσφοβίας και Ιντερφοβίας (IDAHOBIT), καλεί την Πολιτεία να ανταποκριθεί σε όλα τα παραπάνω, αποκαθιστώντας την ίση μεταχείριση, την ισονομία και την ισοπολιτεία, και παράλληλα να αναλάβει θετικά μέτρα που θα διασφαλίζουν την προστασία των ΛΟΑΤΚΙ+ και θα άρουν όλους τους αποκλεισμούς που αντιμετωπίζουν τα τρανς άτομα.
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΔΙΕΜΦΥΛΙΚΩΝ
Συγγρού 79, 3ος όροφος, Αθήνα, 11745
Τηλ. 210.9210697 – 698 082 1254
Ώρες γραφείου για το κοινό: Δευτέρα έως Παρασκευή – 11.00-15.00
http://tgender.gr – http://www.transgender-association.gr/
syd.secretary@gmail.com – transgender.support.association@gmail.com
Σύνδεσμοι – Παραπομπές:
[1] Έκθεση Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας 2020: http://rvrn.org/2021/04/etisia-ekthesi-2020/
[2]Απόφαση CM/Rec(2010)5: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805cf40a
[3] Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Τεκνοθεσία Παιδιών του Συμβουλίου της Ευρώπης: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=treaty-detail&treatynum=202
[4] Ψήφισμα 2021/2679(RSP): https://www.europarl.europa.eu/news/el/press-room/20210910IPR11913/anagnorisi-gia-gamous-kai-ta-sumfona-metaxu-atomon-tou-idiou-fulou-se-oli-tin-ee
[5] Απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου των ΗΠΑ: https://supreme.justia.com/cases/federal/us/576/14-556/
[6] Πόρισμα: https://primeminister.gr/wp-content/uploads/2021/06/ethniki_statigiki_gia_thn_isothta_ton_loatki.pdf
[7] ΣΥΔ Δελτίο Τύπου 04.05.2020: http://tgender.gr/deltio-typoy-themaoi-paratiriseis-to/
[8] Ν.4831/2022: https://www.taxheaven.gr/attachment/9502
[9] ΣΥΔ Δελτίο Τύπου 12.05.2022: http://tgender.gr/deltio-typoy-to-syd-kalosorizei-tin-ps/
[10] ΣΥΔ Δελτίο Τύπου 26.04.2016: https://transgendersupportassociation.wordpress.com/2016/04/26/%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%83-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%85%CE%B4-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7-%CF%83%CE%B5%CE%BE%CE%BF%CF%85%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%B7-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83/
[11] ΣΥΔ Δελτίο Τύπου 22.04.2020: http://tgender.gr/deltio-typoy-thema-oi-paratiriseis-to/
[12] ΣΥΔ Δελτίο Τύπου 05.08.2021: https://t-zine.gr/syd-deltio-typou-loatki-prosfyges-stin-ellada-ekdosi-tou-syd-pou-syberilamvanei-ti-proti-stochevmeni-erevna-stin-ypoomada-ton-loatki-prosfygon/
[13] ΣΥΔ Δελτίο Τύπου 06.12.2021: http://tgender.gr/deltio-typoy-thetiki-kai-simantiki-ex/
[14] ΣΥΔ Δελτίο Τύπου 30.10.2017: http://tgender.gr/deltio-typou-i-paratirisis-protasis-tou-syd-sto-ypo-diavoulefsi-nomoschedio-gia-ton-sofronistiko-kodika/
Comments are closed.